Jom Klik Klik

Monday, July 7, 2014

DIY # 1 : Khat kufi

Bismillahirrahanirrahim..
1st entry utk meluahkan hobi dan minat terbaru..
menyusun atur n deco2 rumah..ble dh ade rumah sendiri ni,mmg semangat nk mencantikkan rumah tu lain macam..
Banyak la hasil2 google,join bbrp fb group yg menaikkan lg semangat..termasukla sorg sahabat baik yg skrg pn kongsi topic terbaru nih..hehehhehe
bahasa n situasi yg akan di gunakan dlm blog ni ala2 mcm akan ade org baca..hahaha..fefeeling sgt..
 


okla..mukadimah blog ni kite cite psl khat kufi..tau x ape tu khat kufi?name btul Nye xtau la ape..tp ni lah bnde Nye..

 


 

cantikkan..klo nk tempah n beli agak mahal..tp klo rajin cari,blh dpt yg murah..

aku dh jupe 1 penjual yg blh kire murah la harganye..tp..klo nk tempah,lps raya br la dpt..huhuhu..semangat tgh membuak2,mane aku blh sbr..nk segera gak,kirenye ble raya dh ade..so survey la kt tmpt lain..design yg aku nk tu,RM400++..owh tidak.. makanye kene cari cara lain nih!

ting!!!! marila kite berDIY!

 

meh aku  tunjuk cara..tp mungkin x sedetail mane..harap paham la..huhu
ni la design yg aku nak..klo ade yg berminat,blh cari kt fb Next Wall Deco ..

 


ok jom tgk cara2 aku buat..
memula aku copy dlu image yg aku nak..

 

 
 
Pastu aku resize dlu image2 ni,ikut size yg aku nk kt photoscape..
 
yg 2 atas tu 12" x 24"
yg pjg bwh tu 48" x 24"
 
Ble dh resize br aku edit kt GIMP..aku sharp kan image tu..spy print nnt x pecah..
ok,ble dh siap edit sume, aku trus g kedai print..
mtk kt die,nk print kat canvas..
die kire RM10/sqft
so kos utk printing is RM120..
 
ok..abes dh bab print..kite kene buat frame plak..
so yg tu part laki ku plak..kami g kedai hardware cari kayu utk buat frame.
sebatang RM3,kami bli 3 batang..
 

 
Memula sila la potong kayu ikut ukuran..pastu nnt hujung die kene potong serong 45darjah utk jadikan petak frame tu..cenggini..
 

 
ktorg cantumkan frame ni guna stapler pistol tu jek..

 
 

jadila cmni ble dh cantum..ok,lps tu,bentang kanvas tu atas lantai/meja secara terbalik..then letakkan frame td,pastu lipat canvas ke belakang n stapler kan..sila tarik tegang2 yer..mmg itula part yg plg mencabar..hahaha
 
 
Hasilnye????jadila cenggini......
 
 
alamak..kualiti gambar x cntk..cm bercapok plak..hahahha..
tp kire halal la kan..
so total cost : RM129..okla..dr abes rm400 kan..huhuhu..
 
tp korg jgn ingt bnde ni dh siap 100%..
yg dua ni terbengkalai sbb gergaji laki ku patah!so framenye x dpt la di siapkan..haaaiissshh..tertunda lg !
 

 
opps..nnt kos die akan bertambah skit,sbb nk kene bli bnde utk gantung kt dinding..ape namenye pn xtau la..huhu..
 
so nnt aku akan update lg dgn final outcome..yg dh tepek kt dinding..
agak2 korg phm x?hahahahaha..
adios!


Update :
haaaaaa..nila rupe dh lekat dinding..:)

 

 
 

2 comments:

  1. Cantekkkk.. sangat mengagumkan hasilnye.
    bertuahnya ade tangan yang berseni nih.
    kak gha keras tangan. hahahahaha

    ReplyDelete
  2. Wah, bessssstttt sgt DIY ni!
    Kedai Cetak tu, kedai yg org buat banner ke?
    Dah tau harga bo la bajet, simpan duit sikit2, hihi.

    ReplyDelete