Jom Klik Klik

Monday, February 27, 2017

Apa kaitan New Moon dan Full Moon terhadap eczema

Hari ni sangat2 lemau.Mengantuk sebab tak cukup tido. Duk jadi pengawal tangan Nadyne tp sambil2 tu dpt la buat keje umah sikit.huhuhu.


Malam tadi dan malam kelmarin mmg nightmare la..Nadyne menggaru x berenti. Ni semua di kait dengan full moon(bulan penuh) dan New moon (anak bulan?kahkahkah). Bagi pesakit E, kedua2 keadaan bulan ni,mmg menakutkan. E boleh jd flare blk walaupun mcm dh nak baik, blh jd sgt2 gatal masa tu. Masa keadaan dua2 bln ni,di katakana time ni parasites dalam tubuh manusia aktif mengawan dan beranak pinak. Parasites ni sgt suka pada makanan manis, toxid foods dan dorang ni akan menyebabkan immune badan kita jadi lemah time ni, kita pun senang jatuh sakit.


Korang yang takde E ni,mungkin akan rasa bende ni cm kelakar,cm xde kaitan,cam tah hape2 kan. Mungkin aku pn akan pikir camtu sebelum ada anak yang ada eczema ni. Tapi dari zaman yaya, mmg aku agak percaya. Masa ni, aku akan kerap dengar org selsema la,demam la,sakit la.


Tapi aku xde la alert, bila new moon dan bila fullmoon.  Sabtu haritu, E Nadyne nmpk sgt terkawal,smpai aku blh tanggalkan die punye mitten seharian. die tak menggaru pun muka dia. Muka Nampak clear sikit, kat badan mcm kurang kasar. Hari tu,aku makan x merapu pun. kire mkn elok la. tapi tibe2 tgh mlm tu aku Nampak muka Nadyne dah berair2,dia dh menggaru2 muke dia,nampak sgt dia x selesa.kesiannya.huhu. si Yaya pun sama gak menggaru. Nampak bintat2 banyak kt kaki dia. Aku dah termenung,duk pk ape yg aku makan dan apa yg dah yaya makan. Akupun bukak FB PEP, Nampak la coach bgtau mlm tu new moon. Bila baca komen2, semua mcm aku,luahkan anak masing2 menggaru teruk. Coach ckp,jgn mkn pisang dan ape jenis buah pun dari hari sabtu sampai hari Isnin. Bila aku bukak plak group WhatsApp eczema yg lain, mmg dorg pun tgh meroyan pasal anak2 sume tgh berperang dgn ketidakselesaan dan kegatalan. So pada pesakit E, kejadian full moon dan new moon ni mmg betul2 mempengaruhi hidup mereka. Terpulang la korang nak percaya ataupun tak.


Aku harap harini x seteruk semalam dan kelmarin. kesian..baby kecik yg menanggung ketidakselesaan tu. Apa langkah2 atau persediaan nak menghadapi fullmoon ni?Ni antaranya :


- Jangan makan bende2 manis termasuk la buah
- Jangan makan semua jenis roti,biskut/cookies, tak kisah la roti gluten free ke tak.
- Makan masakan bercili.
- Makan cuka epal yang dicampur air.
- Sebelum tidur,makan 2 sudu VCO.
- Kalau amek olivenol.up kan dosage.


Ini antara yg boleh di buat la,tapi aku dah buat pun semua ni,mcm kurang menjad.agaknya parasites dalam badan Nadyne n yaya tu tak makan saman.kahkahkah


Oklah,ini je dlu perkongsian untuk harini.

2 comments:

  1. Eh.. mcm kena jugak ngan kak gha. Sakit2 badan dari hari jumaat lg. Sabtu n ahad mmg teruk betol sakitnye. Sampai rasa badan lemah semacam jer. Kepala pon pening. Huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. kaaan!cam kene plak dgn new moon ni..pasni agak2 nak new moon or full moon,jgn mkn manis2..

    ReplyDelete