Jom Klik Klik

Tuesday, April 25, 2017

Cara masak pulut guna rice cooker

Dalam program eczema ni, di galakkan mkn pulut..antara sumber prebiotics kan..aku bukan la seorang pemakan pulut..makan lepas la sepiring kecik..lebih2 mmg tangkap kepala..tapi lps join program E ni,berselera plak aku dgn pulut..ade skali tu sblm btl2 100% on diet pep,kami skeluarga dgn kakak ipar aku,g mkn lemang tokki kt bentong..aku rasa ade la sebatang atau lbih lemang aku mkn sorg jek..mane png aku mkn cm gitu..plg kuat pun 2-3 ptg jek klo raya sblm2 ni..


Agaknye bosan dgn nasi kot..tu yg aku terliur dgn pulut..1 hari tu,aku try la masak pulut sendiri dgn ajaran mak aku..bg aku pulut mak aku mmg terbaik lah..korg pun mesti mak korg punye yg the best kan..hehehe..cubaan pertama tu,kurang menjadik..blh la mkn..tp kureng..masa tu mkn dgn rendang,rendang pun cubaan pertama aku gak..pun kurang menjadik sbb kene lebihkan garlic..dlm diet E kan...pastu 2 minggu lps tu,masak lg pulut dgn rendang..kali ni ok skit la dua2..tapi masih kurang memuaskan..tekstur pulut tu keras skit..lemak pn kureng..


Dan smlm!!!percubaan ketiga!Akhirnya!hasil pulut ku mabeles!hahahaha..pasan sdiri weh!tp kali ni x mkn dgn rendang...mls nk berendang bagai..so mkn dgn kelapa parut campur dgn molasses sugar. tiptop jd kan menu minum ptg..


So aku nak share cara aku masak pulut,guna rice cooker..


Bahan2 :
- 500gram beras pulut ( rendam dulu sekurang2 nya 2-3jam,kalau dpt semalaman lg bagus)
- 1/2 atau 3/4 kelapa parut ,pastu perah jadikan santan pekat ye jangan cair sgt..
- Daun pisang - Ini sbnrnye untuk jd pelapik atas bekas stim yg lubang2 tu kan,so nnt pulut akan letak
  atas tu , so nnt basuh daun then letak trus atas bekas tu k


Cara2 :
1) Basuh pulut yg dh direndam td tu
2) Letak pulut dlm bekas stim yg dh dilapik daun pisang td
3) Tadah air dlm rice cooker,pastu letak bekas stim yg dh di isi pulut td
4) Tutup rice cooker,pilih button steam(utk kes rice cooker yg ade button function)
5) Nanti ble aku dgr air dlm rice cooker tu mendidih,aku start kira dr saat tu sila set 15minit.
6) Sementara 15 min tu, sila buh garam dalam santan td siap2 secukup rasa
7) Bila dh dlm 15 min tu,cuba tgk pulut dah masak x,separuh masak pun ok..klo dah,kluarkan pulut
   letak dlm bekas besar skit,pastu buh santan ikut kelemakan yg korang nak la..kacau cpt2 spy
   santan tak berketul2..bila dah rata,masukkan blk dlm bekas stim dan sambung stim dlm 15 min lg.
8) dah 15 min,cek dah masak ke blm.klo dah,kire siap!!!


Setelah masak yg kali ni ketiga ni,baru la aku tau yg steam pulut x de lama mane..sblm2 ni,aku g set 1 jam..tu sbb pulut aku keras rupenye..lps bereksperimen 15 min,15 min td tu,baru la aku dpt tekstur pulut yg lembut.


So arini,aku bwk bekal pulut ke opis..tp sbb kan kelapa parut aku x ckup,so aku bli je rendang kt kedai bwh ni utk aku hiding kt kwn2 opis aku..hehe..aku bg mak aku gak skit..dan mendapat pujian..mau x sonok!Sorry la takde gambar step2 semua,sbb aku x plan pn nk ber resipi dlm blog.pagi dtg mood ape tah,rasa cm nk share.


Aku ada bende nak story psl journey E Nadyne,tp nnt la aku up 1 n3 lain,esok maybe.


Image may contain: food



No comments:

Post a Comment