Jom Klik Klik

Tuesday, March 7, 2017

Merawat Eczema

Aku still memikirkan ajuk yang sesuai untuk n3 kali ni..aku arap n3 ni dpt membantu dan memudahkan org2 yg baru mula nak tau pasal eczema. Aku nak share tempat2,kaedah2 untuk korang consider dlm merawat eczema ni.Kirenye ni nak share info selama hamper 6 thn dah aku mengenali eczema ni la. Aku nak senaraikan pilihan2 yang ada untuk korang rujuk. Ada yang mmg sendiri dah cuba dan ada yg aku x cuba tp oraang kerap duk ckp dan suh aku pegi cuba.


Kenapa aku nak buat camni?Saje nak bg korang2 yg baru kenal eczema ni pilihan.aku pun penah berada kat tmpt korang. Mencari maklumat.Agak serabut. So,aku arapn3 ni dapatla membantu.kalau n3 ni betul2 membantu korang,aku x mtk byk,doakan jugak kesembuhan Nadyne dan Tsara. Dan kalau korang rasa,tajuk ni perlu di tukar untuk lagi senang pencarian orang,sila cadangkan tau.


Ok jom tgk ape option yang ada, aku khususkan ni utk baby eh,tp blh je utk org dewasa dan kanak2 :


1) Jumpa doctor untuk sahkan betul ke baby tu eczema. Kalau boleh,jumpa dermatologist. Selalunya kalau ubat doctor2 cmni,dorang mmg akan bg steroid. Kalau doctor korang tu jenis yg blh bwk  berbincang,blh la mtk ubat2 yg non-steroid.knp aku ckp cmtu?sbb mmg ade doctor yg akan mati2an ckp Eczema ni blh baik dgn steroid je.Tapi ade gak doctor yg mmg x galakkan penggunaan steroid. Mungkin dorg akan bg krim2 lain dan juga lotion2. Walaupun krim2 ni bkn steroid,krim2 ni tetap x elok ppenggunaannye. Tang ni,ikut pada korang,nak guna steroid atau x,terpulang.Kalau tanye aku,mmg aku nasihatkan jangan. Tapi ikut pada pengalaman aku la,sbb korang x nak guna steroid la yg membuatkan korg menggoogle pasal eczema ni,nak tgk ada cara lain ke x kan.


2) Macam aku, rasa mmg x nak dah guna steroid masa yaya dulu,tu aku google2 cari info. So terjumpa la group Kumpulan Sokongan Eczema kt FB. ade banyak gak 2-3 group psl eczema ni. Kalau korang nak cuba cara natural, join la group ni. Tapi aku ckp terus terang,hati korang kene kental kalau nak cuba cara ni. Dia bukan magic mcm penggunaan steroid,sapu arini esok dah nmpk perubahan. Tapi mmg byk info yg blh korang dpt dr sini. Kat cni ada ajar apa yg korang ptt stop makan, supplement ape yg korg blh amek, krim2,sabun2 yg organic dan selamat d gunakan. Cuba la join,semua ni closed group.








3) Ada 2-3 orang kt company aku ni yang pegi 1 klinik ni kat damansara. Dorang mmg bg good review gak la. Klinik Dr Farhad Ayat. Memang dorang cakap anak2 dorg dh elok la,bkn la elok spenuhnye.kire on off gak la,tp manageable. Aku teringin gak nak pegi situ sblm ni, tapi laki aku x approve sbb kene kuarkan cost yg agak tinggi. Sekali visit mayb dlm 3-4 ratus la ko kene kuarkan. Tapi dorg ckp, dlm 2 kali visit jek pun. So,kalau korang nak cuba,boleh la..X pun boleh cari2 info dulu betul2 psl klinik ni.Dari yang aku baca, still guna steroid,cuma cara penggunaan dia mcm lebih meyakinkan kot. Ok ni antara blogger yg penah pegi klinik ni untuk korg refer.
4) Aku ada join 1 group WhatsApp Eczema nih. Ade bbrp orang cadangkan g jumpa 1 tabib cina kt Subang. Ade sorang geng makan aku ni pun cadangkan tabib tu,die kata adik die pagi utk sakit ape tah,skrg dh elok. Review org2 yang dlm group WA yg dh pegi pun rata2 kata mmg elok.nak dorang dh ok. Mmg ada yg tunjuk progress anak2 dorg dari masa ke masa lps jumpa tabib tu. Aku mmg teringin sgt2 nak pegi,tapi cost die lg tinggi dari klinik td tu. Skali pegi dlm Rm800-900. Telan ailiur. Aku ni x brani nak amek risiko.Takut kt org lain mmg elok,smpai kt aku x elok plak..menderu2 nanges kt bucu katil nnt..hahaha..ikut cakap2 dorrang nih,tabib ni guna herba2..ade yg sapu dan ade yg makan..ni alamat die klo korang nak g..






5) Produk Najla - Produk ni sbnrnye aku x pernah cuba pun.Tapi hati meronta2 nak cuba, sbb dia natural. Kenapa x beli? huhu...laki x approve gak..die risau sbb xde KKM. Knp aku nak gak? Lps aku borak2 dgn tukang jual,point die tu buat rs yakin gak. Penjual faham ape tu eczema. Penjelasan tu menepati dgn prinsip ko yg x nak steroid ni. Aku x tgk sgt pd testimoni2 tu semua sbb mmg konfem2 la nk lariskan jualan kan.tp aku lebih tertarik pd prinsip penjual dan founder tu sendiri. Korang kene byk gali ilmu dari goupr2 Eczema tu dulu barula korang phm ape maksud aku psl prinsip tu. Ok antara lain yg buat aku berkenan pasal penggunaan die agak jelas. Eczema ni,selain dari kulit jd sgt kering yg berkuping2 jadi salji tu,selain dari berdarah tu, die jugak ade yg jenis berair2. So produk ni agak clear,kalau yg jenis berair sapu A,lps dh kering baru sapu B.Kalau jenis kering terus sapu B. Harga Najla ni pun kire ok la,x sampai rm100 utk 1 set. Kalau produk organic lain tum1 barang je dh Rm60 ke atas.Nak kene beli nye 3-4 jenis.So korang blh gak la consider Najlaa ni.


Image result for produk najlaa


6)Homeopathy - Antara Alternatif lain yg korang blh cuba. Kalau dr group Eczema tu,mmg korang di galakkan g jupe Dr Suriyatun. korang blh google la eh..aku pn xde beriye sgt nak try homeopathy ni.

No comments:

Post a Comment