Jom Klik Klik

Thursday, January 7, 2016

YAYA DAN ECZEMA : PART 2

Amboiiii..kemain setahun nak sambung jadi part 2..so cite setahun tu macam mane nak di pendekkan..


ok start cite pasal nak try natural way tu kan..masa tu try follow sikit2 dari group tu.. tapi kurang mendapat sokongan husband..sempat try beberapa produk je..tp tulah,cara natural ni mmg slow..tak  secepat steroid..


aku nak cerita ni,tapi x berapa ingat bulan kejadian..so aku just cerita ikut kronologi yg aku ingat..


lepas pada tu, aku macam decide nak buat blood test kat yaya,aku nak tau ape die allergic ape,so dgn harapan senang sikit la nnt kan bile dah tau ape yg tak blh..so kitorg decide buat blood test kat kpj kajang..dgn Dr ape ke namenye lupe..hahaha..tp die Paeds la..so result masa nak bg result tu, doctor tu mcm ssh hati nak bgtau..die kate,mcm byk sgt yg anak awal x blh mkn nih.. telur,kacang,susu segale susu,susu lembu x blh,susu kambing x blh,susu soya x blh..termenung jugak la masa tu..ape aku nak bg anak aku mkn ni woiiih...dah la mak die pemalas nak masak! Tapi yg terkejutnye,die langsung x alah pada seafood..reading utk seafoon '0' a.k.a 'zero' okay..tapi sbb doctor bkn dermatologist, so die refer yaya kat Dr Datin Marziah Alias kat KPJ Damansara..doctor ni paeditrican cum dermatologist..sesuke hati aku jek main cum cum nih..hahaha..kirenye die pakar kanak2 dan pakar kulit utk kanak2..so start la kisah KPJ Damansara jadi rumah kedua kami..hahaha


Dah set appointment semua, pegi la spital tu..spital tu parking nye hazab okay!kemain byk org dtg..spital artis2..berapa ramai artis yg aku jupe kat ctu..vivy yusof pn aku jupe kt ctu..hahaha..okay2 kelaut dah cerite nye..


Doctor tu agak friendly and motherly..aku agak umo die awal 50an..lembut jek.. bila tgk yaya tu, terus die ckp,teruk gak ni byk luke2..warded la ye..aku ingat warded sehari dua jek..skali!!! 4 hari jugak klo x silap..


Kat situ,mandi pun nurse yang mandikan..sbb yaya ni kalau nak mandi,drama sikit..dgn die melalak sekuat hati lg..yela..pedih kan..x silap aku,hari ke-4 dh blh kluar..tp masa tu xde la nak kate licin abes kulit die..dan aku x ingat ubat ape doctor bg..cume yg sapu2 tu biasa la steroid..


Pastu,x silap aku beberapa hari lps balik tu,die jadi blk..naik teruk blk..tp dlm 2 minggu gak la kami decide nak jupe doctor balik..bile doctor tgk,trus die kate kite warded lg..ayyyyaaak..
kali ni punye treatment doctor bagi oral steroid..mmg hari ke-3 abes licin badan die..gebu2 comey2..dgn bulat nye..geram!hahaha...agaknye aritu xde oral steroid kot,tu x selicin tu..


Kirenye lepas tu,xde la naik teruk sgt..tp naik tetap naik gak E die tu..tp aku mcm rajin2 malas nak sapu steroid tu..tetap takut okay nak sesuke hati sapu cream tuh..


Untuk beberapa bulan, E die cm terkawal..betul ke terkawal..hmmmm..kire nye ade rupe org lg la..hahahhaa..masa raya aritu tetibe mcm keliling mulut die mcm melecuh..sepanjang seminggu raya tu die macam bermisai..kesian..mak die pn stress..yela,time raya,konfem la jumpe org kan..org pn duk la tanye..mak die mls dh nk menjawab..hahahha..seminggu lepas tu,dah okay dh mulut die..


elok abes raya tu,serangan E menjelma kembali..kali ni lg teruk..die sampai menggigil2..kene kipas pun tak boleh..sejuk pun x boleh..ish..bikin risau nih..leher plak mcm melecuh..naik plak motor g skolah time tu..cikgu pun x sampai hati tgk die..sian anak ibu..


Ape lagi,pegi la bwk spital blk..kali pegi siap2 bawak beg baju,sbb dah tau konfem kene warded lg..
mmg betul pun kene warded..kali ni doctor bg lg skali oral steroid..mmg licin la lps tu..tp ssh hati gak rasa duk mkn steroid kan..kali ni masuk hari isnin,hari jumaat ptg discharged..steroid kene di teruskan sampai hari selasa..mmg licin la kulit yaya..tapi hari khamis tu(2 hari dh stop steroid), die jadi naik balik..dan sgt2 teruk jugak..aku decide takmo dulu bawak g hospital..sbb aku tau,mmg akan warded dan bagi ubat yg sama..ko mcm dah fedup la kirenye..


2 minggu aku biarkan..yg lg best,husband aku pun x nak dah bwk die g hospital..die dah setuju dgn aku utk ikut cara natural..sbb die Nampak kesannye pakai steroid..2-3 hari abes steroid E dtg blk.. masuk minggu kedua tu,yaya demam..badan die mmg abes 1 badan..die menggigil2..tak boleh lgsg sejuk.. die sgt pasif..x aktif langsung..masa tu aku mmg cuak..mmg aku ckp kt bob, jom bwk die g klinik..sbb aku nak kan antibiotic..tp g klinik,die suh bwk g hospital sbb temperature die agak tinggi.. aku turs g KPJ Tawakkal bhgn emergency..sbb malam dah waktu tu.. so dpt jumpe MO jela,aku klo blh nk trus die refer Paed dia..ble jupe MO,die cuma ckp,ni kene refer dermatologist tp dorg x de DERM in-house.. ade hari nye yg derm tu ade.. tp aku mmg x nk jupe derm, sbb aku kan dh blacklist derm dorg..hahahhaha..aku cume jupe paed jek,sbb paed tu aku ok..tp MO tu x nk refer..die suh aku g KPJ damansara refer pd doctor sblm ni sbb dorg dh ade history n record...haaaiissh..ni ade kisah lg psl MO ni,tp aku cite lain n3..


Malam tu kami duk pk byk kali nk g ke x..padahal MO tu suh g mlm tu gak..tp kami x..siap g uptown danau kota g mkn steamboat dlu..hahaha..esoknye baru kami pegi hospital..


Jumpe doctor,die pn terkejut..sbb mmg br sgt..so ape lg die blh buat,warded..tp aku ckp kt doctor,boleh tak sy x nak dlu oral steroid..die kata ok,cume kite bg antibiotic je..tp slow la progress die..mmg la sgt slow..sampai hari ketujuh kt hospital pn,masih biasa2..cume demam tu dh xde la..
steroid yg sapu pun kami tipu2 sapu..


Punca die gigil2 tu sbb kulit die dah abes keen E,so badan x blh control temperature sbb kulit tgh problem..


keluar jek hospital kali ni,mmg ktorg decide tamo dah amek steroid..baik sapu mau pun oral..kali ni aku mmg gigih sikit la follow cara natural..dan kos die mmg sgt mahal sbb AIA x cover bnde2 cmni..
sampai la saat ni..


Rasa cm pjg sgt dh..akan ku sambung esok luse..hehe





































































1 comment:

  1. cepatlah sambung cerita. x sabar nak baca neh. hahahahaha

    ReplyDelete