Jom Klik Klik

Monday, January 11, 2016

YAYA dan ECZEMA : PART 3

Nak sambung cerita terpaksa baca balik N3 lepas..hahaha..kalau nak cite bab eczema ni,mcm terlalu banyak nak cite..tak tau nak cite yg mane dulu..so mungkin main lompat2 la cerita nye ye..


Ok arini kite cite pasal rawat cara natural.. sebenarnye takut gak nak cuba cara natural nih..bagi aku,ko kene betul2 study..jangan bodo2 ikut ape yg org dlm group tu buat.. masa tu mmg 50-50 gak la nak buat..sbb ko ni zero..pastu mls nk membaca pun ye gak.. lagi 1 risau sbb tkt dgn org2 yg taksub dgn cara natural nih..hahaha..aku taksub x?x berapa sgt la..hahahaha.. kenapa risau?sbb aku tringat kisah one of my uni-mate.. meninggal sbb cara "alami" ni.. aku x salahkan cara alami ni, tp aku ni kurang berilmu utk follow sampai cmtu sekali..ok skip dulu cite psl ni,mungkin detail kt n3 lain..
Basically, eczema ni ko mmg kene try n error.. mmg kene byk melabur.. baik ko guna cara doctor ke, cara natural ke, cara tradisional ke.. tak semestinya berkesan dgn org lain,akan berkesan dgn ko.. korg x blh salahkan sesuatu produk or bende2 yg korg dh buat.. lain org,lain caranye..


ada org,steroid tu mmg elok kt die..skali guna jek, boleh elok E tu sampai ke bsr.. aku x nafikan ade, camne aku tau?sbb ade yg aku jupe,masa anak die kecik2,ade E,die bg steroid cream,Alhamdulillah sampai skrg dh xde.. itu rezeki dia.. dan ade yg sampai ke bsr bergantung pd steroid tp x elok2.. tu jd kt aku, walaupun yaya tu xde la dh bsr,tp dh brp thn asik guna steroid tp x elok2..so dtg la kerisauan kt hati sang ibu ni..tu yg nak cuba cara lain..even cara natural pn,basicnye org akan suh pakai VCO,olive oil.. tp bnde tu x lut kt yaya..so aku kene la cari bahan lain plak kan.. byk bende dh aku cuba..aku rs mmg aku dh abeskan byk duit beli sgala jenis ubat utk die..bak kate 1 blogger yg pnh aku baca ECZEMA = EXPENSIVE ..hahahha
Hmmm..tgk tu,aku rsasa memule td aku n2 ni aku nak cite psl ape yg yaya amek utk E die nih.. dh byk aku melencong nih..tp x blh nak start terus sbb mcm byk mukadimah..kihkih


ok, sebelum aku cite ape yg aku bagi, korang kene faham dlu psl E ni..aku x reti nak cite detailnye so aku mtk korg google dan baca.. kene phm ape punca nye betul2.. baru la aku rasa kite blh nak harung perjalanan ni.. korang kene phm yg nak rawat E ni, kene dr dalam..bkn luaran semata..bkn cream ape yg nak di sapu tp ape yg di perlukan utk perbetulkan Gut dan tingkatkan system imunisasi.. budak2 kan system imunisasi dorg sgt rendah lg. bg aku bende ni basic, klo bkn utk E pn, korg blh amalkan.. dapt elakkan penyakit2 lain gak..
Tapi korg kene ingat 1 perkara, utk korg start cara ni,korang kene berdepan dgn 1 phase yg maha azab..phase TSW..Tropical Steroid Withdrawal.. ni mcm ala2 phase detox.. mmg die akan kluarkan balik steroid yg korg dh guna..berdarah,berair,luka,gatal yg teruk.. semua tanda2 TSW cukup kt yaya.. kesian..mmg rs nak nangis..tp tu la yg korg kene hadap sblm die slowly baik..InsyaAllah..


okeh..aku blh start skrg (slps 4 perenggang yg panjang..hahaha)
Benda yg wajib amek.. ini mmg aku amek dr awal aku mencuba cara natural..
1) Probiotics - memula aku amek brand LactoGG (RM116 sekotak) . ade 30 bijik..klo tgh teruk, aku  
                        bg 2 hari sekali, pg n mlm..klo utk maintain, 1 biji sehari pn ckup..utk aku,maknenye 
                        sebulan aku kene beli 2 kotak . tp start bln lps, aku tukar ke brand Lacto5 ..murah 
                        sikit..1 botol Rm100++ gak, tp ade 60 biji,maknye sebulan sebotol jek la..aku rs
                        Lacto5 ni lebih serasi dgn yaya..
                        Antara brand lain yg korg blh cuba, Al-manna..klo nak lg jimat, korg buat water
                        kefir ..aku x pnh try..blh la google eh.. klo dh besar2 ni,blh la mkn tempoyak, tempe,
                        bende2 yg mcm di peramkan..ini mmg btul2 natural punye probiotics.


2) Boost immune  system - ni aku amek olivenol RM169/box ,sehari 2 kali, ade 60bijik ..tp kalau nak
                                             murah, ade byk sumber makanan lain cume aku x brp ingat..


3) fish oil - aku amek brand neurogain..tp mcm nk cari brand lain sbb kandungan die x detail.. aku br
                   terbaca,ade vara pengiraan die base on kandungan die tu..yg ni nnt klo aku jupe  blk indo 
                   tu aku share ok..




3 bende kt atas ni,mmg wajib n terus menerus aku amek.. cuma yg kt bwh ni aku tukar2..

1) VitC - antioxidant n utk stgh org blh jd ubat tahan gatal, tp utk yaya mcm x lut
2) EPO - aku try sebotol jek,terasa gak cm xde perubahan
3) Madu - ade perubahan gak tp terstop sbb x dpt cari madu ori kt cini..
4) Apple cyder + honey (brand Apotec) yg ni klo blh gak gune apple cyder shj pastu campur dgn
   honey..ni mak die nak mudah kan..khikih
5) utk tahan gatal,aku still amek anti-histamine yg biasa2 doctor bagi..kdg2 lut kdg2 x lut..


Untuk luaran aku guna :
1) Mandian - Dulu aku guna QV, tp lps tau QV pn x ok sbnrnye, aku guna la BUDS yg utk eczema
2) Utk sapuan kulit die yg kering tu, memula dlu aku guna olive oil..tp lame2 mcm mls n rs x
     berkesan sgt..kejap jek berminyak tu..
3) Baru2 ni, aku guna Esmeria Soothing Organics - ni mmg sgt mahal bg aku.. dlm 30ml harga die
     rm79..blh guna 1 tube tu dlm 2 minggu jek klo pandia jimat..klox jimat,x sampai seminggu dh
    abes dh..dan sgt berkesan..kulit die kurg kering..cream ni ssh nak cr kt luar...slalunye aku bli online
    jek..kt bioharvest.com.net
4) skrg ni, aku start mandikan yaya dgn apple cyder..pun mcm nampak perubahan
5) MEBO - bende ni mmg wajib kene ade..even yaya pn akan buh sendiri klo die rs sakit..sbnrnye mebo ni utk yg luka2, berair tu..tp klo die rs pedih,die akn mtk sapu mebo ni..mungkin die rs lega ko..






Untuk pemakanan yaya,patutnye byk bende aku kene pantangkan..tp aku x terbuat.. aku x mampu nak jd setegar org2 yg dlm group tu..aku buat yg mane aku mampu jek..patutnye aku tak blh bg yaya mkn manis n gluten n process food..tp..tah la..x sesenang mcm yg dorg duk ckp..x kisah la korg nak cop aku mak x perihatin ke ape.. tp Alhamdullillah yaya sgt suke mkn sayur hijau.. sawi ,sawi yg kecik tu,sawi cina,sawi batang putih tu,die mkn..cauliflower die suke.. kdg2 die x heran dh dgn ikan..


aku bawak bekal utk die pn,sayur jek...hahahhahahha..pemalas x?


aku ni bukan la seorang yg obsess dgn bende2 camni..sbb aku x apply 100% pun cara natural nih.. klo die demam tinggi pun, aku ttp g jupe doctor..antibiotic tu klo dh teruk,aku amek gak.. cuma klo doctor suh amek steroid,aku ckp aku x nk..tu je..
Eczema skrg ni bkn la sesuatu yg pelik dh..ramai yg aku tgk dpt penyakit ni.. kwn2 aku sendiri kalau anak die kene pun,aku x terus suh guna cara aku ni.. sbb aku pn penah jd mcm dorg,so aku phm.. ala2 mcm seru belum smpai..haha..so aku biarkan dlu dorg dgn cara dorg.. klo btul2 dorg fedup dgn cara dorg,br aku share cara aku..Cara yg aku buat skrg ni mmg sgt2 mencabar..sbb org x phm.. dan ko ssh nk phm kan org..kdg2 org ingat kite sengaja nak lawan doctor.. aku x nak doakan..tp kalu korg kt tmpt aku, korg akan phm sendiri..
Emosi kene kuat..aku kuat ke?kdg2 mmg x kuat..stress dgr ckp2 org..org yg paksa2 kite ikut cara die..suh cuba itu ini..bkn aku x nk cuba,tp biar la satu2..kang aku cube sgala bnde,jd carca merba..


Stakat ni, Alhamdulillah Nampak la perubahan kt yaya..gatal tu x dpt la nk pisahkan..kalau org yg x pnh tgk die,mmg org akan ckp teruk..tp klo yg dh biasa tgk die,akan ckp skrg ni nmpk better.. klo dlu kaki tu berair2..asik basah jek sluar..dgn busuk nye..skrg Alhadulillah,nmpk dh kering,tp xdela licin lg..still kasar..kalu dulu die x blh kene angin,sakit katenye..sejuk pn x blh,skrg Alhadulillah dh nak kipas n sejuk..klo panas die x tahan..bg aku mcm tu petanda baik..perubahan2 ni +ve bg aku.. tp aku akan teruskan lg usaha ni..,mungkin lambat kesannye sbb aku x ikut 100% gaya yg betul..
Untuk sebulan punye kos :


Olivenol - RM169
Lacto5 - RM159
Mebo - 5 x RM37.10 = RM185.50
Fish Oil - RM30
Ini shj RM543 totalnye..blm yg kecik2 lg..phew!peloh!


sejak kene beli bende2 ni,tambah lg membership card okeh dlm wallet..hahaha..dh brp farmasi aku jd member..tp bile korg dh arena mcm ni,mmg kene beli brg2 ni kt farmasi yg terpilih..baru la dpt murah skit harga..beza byk gak okay.. rm20 kdg2 beza nye tuh..farmasi yg aku suggest AA farmasi dgn Big Pharmacy.. kene rajin,ade yg ni murah kt ctu,ade yg murah kt cni..rajin skit lah nk kasi jimat skit..hehe


stop dlu..mayb next n3 aku cite psl emosi pulak..bye..nk p mkn..hehehe

































































No comments:

Post a Comment