Jom Klik Klik

Friday, February 24, 2017

Makanan Yang tidak boleh untuk eczema | Day 5

Pagi ni hujan,kebasahan la harini ni meredah ujan naik moto. Tok laki suruh naik kete, mmg tak lah! harini hari jumaat ye..mmg hazab lah ptg ni jem nak kene harung kalau bwk kete..Tapi hujan2 di pagi jumaat ni,terus2 tadah tgn la doa segala bende permintaan nak mintak kat Allah. Amin!


Okeh!nak cite progress PEP. smlm Dah start module 1 punye silibus. banyak info baru yg aku tau. Tapi aku minta maaf la,mayb tak semua yg aku dpt share kat sini,mmg kami x dibenarkan share. SO aku pun kene respect la syarat tu. Yang mane aku rasa aku blh share,aku share k. Coach ade alasan tertentu. bukan sbb die kedekut ilmu atau berkira dgn ilmu,or sbb korg x byr RM150 tu. Tapi sbb tkt org tersalah guna cara ni,di mana cara2 PEP ni mmg kene di monitor oleh coach. Jangan sebarang guna jek, takut ade kesan lain. Reason lain, spy orang tak pertikaikan inti pati PEP ni. Contoh sng, kalau ktorg share info kt dlm group E yg lain,pastu kene kecam,nnt ktorg gak yg down pastu dah nak benti stgh jln,x ke rugi. Even aku skrg nipun dh x tgk2 sgt dah group lain tu n group WhatsApp pun aku x tgk tp aku x delete la,tkt nnt2 ade bende gak yg kite nak dr ctu kan. cuma skrg ni stop dlu spy blh focus 1 cara jek.


Ok ni aku nak share, apa yang org E x boleh makan. Benda yg korang kene pantang. Kalau korang makan ni, mmg ssh la usus korang nak elok.


1) Dairy - semua yang berasakan susu (yogurt, cheese, dairy chocolate)
2) Gluten - berasakan gandum, roti,kek,biskut,pasta(pasta ni even yg organic pun x blh), ini yang
                  basic la,apply kat mane2 prinsip yg gluten free tu. tp kalau dlm PEP, tepung yg mention
                  gluten free pn tak blh. Sourdough pun tak blh gak.
3) Sugar - Semua jenis gula. stevia ke ape pun mmg tak blh.yang halal nak dimakan cuma molasses
                 sugar dan coconut sugar.
4) High Omega 6 food - (soya,jagung termasuk dedak ayam dan lembu,minyak masak biasa,kacang2
                                       dan seeds kecuali chia seed dan flax seed)


Semua ni akan menjadi punca kepada keradangan dan usus jadi tertekan nak proses bende2 ni,tu yang immune system kita menurun. so cmne nak sembuhkan E kan.Based pd bende2 kat atas ni, maknanya mmg byk bende yang korg x blh makan, process food,kicap,sos,jajan2,eh segala mcm la. tu tgk tang minyak masak tu,mmg sila tabahkan diri utk masa bbrp bulan ni spy x makan ape2 pun mknn dr luar. sendiri masak la guna olive oil atapun minyak kelapa.


Kalau nak mkn ayam,,kene beli yg organic.Telur ayam pun sama,kene bli yg organic.


Nak cite plak pasal Prebiotics dan probiotics. Pada yg xtau beza 2 ni :


Probiotics - Bakteria baik, so supplement ni klo korg amek, tujuan utntuk menambah bilangan
                    bakteria baik dlm usus korg.


Prebiotics - makanan untuk bakteria baik.so kene amek prebiotics spy kite blh bg bakteria baik ni
                    kenyang,so that dorg blh melawan bakteria jahat dan juga membiak dgn byk.


Dalam PEP ni,aku dpt ilmu baru. instead of kite jemput bakteria baik dari luar,yg x brp kenal dgn badan kita, kenapa kita tak jaga betul2 bakteria baik yg mmg dh ade dlm usus kita sejak kita lahir lg. kenapa kita x bg dorg mkn kenyang2 padahal dorg lg tau selok belok badan kita. So ape natural prebiotics yg kite blh mkn? itula keledek(sweet potato) dan pisang. so dua bende ni mmg akan jd makanan harian aku la nanti.semalam beli keledek oren tu, aku stim..sedap nye weh!!!!! makan kenyang2 ye bakteria baik,pastu korg g lawan bakteria jahat kt usus nadyne tu. korang kene menang tau!hahahaha


Ini je kot dua pint penting yg dpt di share utk hari ni. info2 lain aku dah catat dlm buku. kalau korang nak tau ape2,PM la ye.hehe


Semalam amek Nadyne dr taska,Alhamdulillah Nampak ade perubahan kt kulit dia. walaupun aku belum start lagi betul2 PEP ni, sbb kene tunggu arahan coach, tp mungkin dari segi emosi aku tu dah makin baik so mempengaruhi keadaan Nadyne. aku tak tipu okay info ni. info ni bkn dr coach saje,tp mmg dr paeds and dermatologist sendiri. Pesakit E ni tak blh stress,ibu yg menyusu punye emosi pn mempengaruhi E anak. So kalau ade ibu2 yg ade anak E tgh baca ni,bende yg pertama korg kene buat,cuba buat sesuatu untuk emosi korg dlu. baru lbh kuat dan sng nak harung perjuangan ni. mmg bkn sng nk control emosi,so cari la kwn or sape2 utk meroyan!hahahaha


ok lah,nak p makan!















3 comments:

  1. Hahahahha.. suka n3 nih.
    kak gha pon nak borong keledek jugakkkk.
    nak bg makan kat bakteria baik.
    yeahhh!

    ReplyDelete
  2. sis boleh dapatkan no phone sis? :)

    ReplyDelete