Jom Klik Klik

Tuesday, February 28, 2017

Cabaran merawat Eczema secara natural | Update Eczema program

Semua benda yang kita buat kebanyakannya mesti ada cabaran kan. So aku nak share aka meluahkan cabaran2 yg aku kene hadap dalam proses merawat E untuk 2 orang anak nih.




1) Nak melawan perasaan dari terus menggunakan steroid. Cabaran ni aku lalui masa yaya lalui fasa E yang teruk dlm 2 thn lps. Asal jumpa doctor jek,tak kisah la doctor mane2 pun,mmg steroid la yg dorg akan bagi. K  pun mcm x boleh nak menolak dari terus guna sbb mata ni tak sanggup tgk anak rupa mcm tu kan. Tapi makin lama,ko makin sedar yg steroid ni mmg x elok untuk jangka masa pjg. Nak-nak plak,makin lama,anak ko kene guna steroid makin kuat. Buat ko terpikir,sampai bila? so aku pun mula meng google.awal2 buat research tu pun,still kalah dgn steroid. sebab prasaan takut la, kesian la. Tp sampai 1 tahap,mmg ko nekad nak berubah, masa tu mcm kekuatan gak dtg untuk bersabar tgk keadaan anak cmtu, asalkan ko x guna dah barangan berbahaya untuk dia.So bila kene kat adik ni, mmg terus say NO to steroid walaupun sikit.terus guna barang2 organic.




2) Pandangan orang terhadap E. Zaman yaya kene dulu, aku rasa mcm eczema ni mcm baru lg,tak ramai yg tau.Jenuh gak nk terangkan kt orang nama penyakit ni. Even aku sendiri tak pernah tau wujud eczema ni sebelum doc bgtau yaya eczema. so masa yaya teruk, org pandang die pelik jek.kesian sungguh kt die.Tapi nasib baik la yaya ni jenis x de perasaan sgt terhadap sakit die tu. Dia x pernah rasa mcm sakit die tu kekurangan. mmg dia buat mcm biasa. Syuukur gak,penerimaan kt skolah tu amat baik. Kiranya pihak taska still terima dia utk terus belajar kat ctu,dan aku x pernah dgr yaya mengadu kwn2 tak nak kwn die sbb kulit die tu.Tgk dorg kawan dgn yaya mcm biasa jek.ALhamdulillah. Sekarang ni, aku rasa mcm Eczema ni mcm penyakit biasa,ala2 mcm asthma jek. bile org2 jupa Nadyne,org tak tegur dah knp dgn kulit die,rata2 juz tegur ketembaman die je seolah2 org mmg dh tau tu sakit ape.even kt taska pun rupanya ramai gak yg eczema.




3) Sokongan dari org terdekat. Yang ni,kalu korang tak dpt sokongan dari pasangan dan ahli keluarga yg lain, mmg ini la cabaran yg plg kuat korang kene hadapi. Kau mmg tak blh nak hadap ni sorang2 weh!!! sokongan pasangan ahli keluarga mmg sgt2 di perlukan. awal2 time yaya dulu,mmg aku x dpt sokongan dari husband dan mak aku sdiri nak guna cara natural. Tapi lama2 Alhamdulillah lama2 dorg blh terima especially husband aku la. So lps tu perjalanan agak mudah sikit.




4) Melibatkan kos yang tinggi. Prinsip aku Eczema= Expensive. hahahahha. Time yaya dulu, mmg lebih dari rm500 sebulan diperuntukkan untuk supplement dia, sabun, krim, apple cider. Tapi bila makin baik, cost tu makin berkurangan. Untuk Nadyne plak, sebab kali ni aku memilih merawat Nadyne cara natural dan memalui makanan, so cost die mmg lebih kt makanan la.kene makan byk ikan, ikan skrg kan menggila mahal. Ayam plak kene ayam organic,pun mahal. Hari2 kene makan keledek dan pisang. Bahan mandian ,cucian baju semua pun mahal sbb organic. Menggoreng pun kene guna minyak kelapa atau oolive oil. fuh! peluh ketiak nak byr kt kaunter.hahahaha.




Itu persamaan cabaran yg aku Nampak untuk Nadyne dan yaya. Cuma Nadyne ni ade extra sikit. Sebab aku kene pantang makan. Macam2 aku tak blh makan. tak semua org blh phm. Nsb baik geng2 mkn aku kt opis ni agak memahami. So xdela dorg ajak mkn yg bukan2.hahaha. Husband aku pn agak byk menolong.Dari segi support moral dan fizikal. Mak aku awal2 tu dia mcm susah nak phm. Tambah2 bila aku dh dpt menu2 yg perlu di makan dan x blh dimakan dari program PEP ni. Memang susah gak nak bg dia phm. Last2 die ikutkan aje,tp still ade la pertikaian. Contoh mcm aku kene makan byk keledek, nnt kang dia ckp,keledek mane blh mkn byk2..angin. Pastu dlm PEP ni aku x blh kerap makan sayur hijau, nnt die ckp,pelik sgt la,org sayur hijau la kene mkn. Fuh mencabar korg tau x! hahahahha.. Bulan ni nnt pakcik aku ade nak buat kenduri kt kampong. Die jemput la kami sekeluarga, tapi aku cm berat hati nk pegi. Mmg kalau pk sronok ramai2,aku rs nak pegi, tp bila aku piker mental dan emosi aku bakal terganggu, terasa mls nk g. Yela,ko tk blh mkn sesuka hati, makanan ko plak kene masak sendiri,maknenye ko kene guna dapo org,pastu telingan ko ni nnt sakit asik kene peril. Fuh,rasanya mmg x pergi nih. hahaha




KEsimppulannya,cabaran dia lebih byk pada mainan emosi dan mental la nak hadap Eczema nih.


Okeh nak cite psl progress PEP. Plan diet PEP belum btl2 bermula,tp dah blh la start sendiri2. So ape yg jadi kt NAdyne 2-3 hari ni,mmg kesan dari new moon dan jugak die dh masuk phase detox sbb dh amalkan pisan dan keledek hari2. sayur2 PEP, tinggalkan hamper kesemua makanan terlarang. mmg ibu2 kepada baby E dan pesakit2 E kene bersedia untuk hadapi fasa detox dm program ni. Fasa detox ni pun akan di lalui bbrp kali. Kalau ade sokongan terus dari coach dan kwn2 dlm group tu,aku rasa mudah sikit aku nak hadap fasa detox ni. So, tula sebabnya coach tak bg kami share sebarangan info2. sbb korang takde kawalan dari coach bla fasa2 detox ni terjadi.


Pembelajaran semalam, coach terangkan keburukan garam dan gula putih ni. 2 bende ni melalui proses kimia,bleaching. So korang blh tukar garam biasa tu kps garam Himalaya.garam ni color pink hokay! baru aku tau wujub garam nih..kahkahkah..rasa die sama jek cm garam biasa,tapi lebih sihat. Harga die pun takdela jauh beza dgn garam biasa. So rasanya xde mslh kalau korg pun nak tukar kpd garam Himalaya pink nih. Ok tgk gambar ni sumber dr google. Aku nak pk buat keje dah. Esok plak update lg,




Image result for garam himalaya pink

No comments:

Post a Comment